14 april, någon gång måste fördomen hinna ikapp

Jag har astma. Det innebär att när man anstränger sig för mycket, får panik,utsätts för något man inte tål, eller ibland av ingen anleding alls sväller mina luftvägar upp och lämnar ingen plats för luft att tränga igenom. De blockeras antingen helt eller delvis, beroende på hur allvarligt det är. Ingen fara jag tar medicin för att förebygga att detta skulle hända. Astma kommer ofta med andra problem på köpet. Bland annat pälsdjursallergi, pollenallergi och överkännslighet mot damm, mjäll och kvalster. Jag går på hälsokontroll cirka en gång om året, ibland var annat. En klar förbättring från när jag var yngre och behövde gå betydligt oftare. Varje gång gäller samma rutin. Man gör olika andnings- och konditions tester, får massor med medicin och får svara på ett antal frågor. En av de frågorna är om man har pollenallergi. Jag har alltid varit glad att kunna svara nej på den frågan. Jag är rädd att det kanske inte stämmer längre.
 
Det visar sig att jag har flyttat till en av de värst pollendrabbade städerna i världen. Kul. Jag har varit förkyld nästan sedan jag kom hit. Det gick över i några veckor men nu har det kommit tillbaka. Värre än någonsinn, och jag känner mig nästan sjuk. Jag hoppas att jag bara har åkt på någon skit och att det inte är pollen, som Shonda tror att det är. Jag har sällan låtit astman stoppa mig förut men när jag var ute och sprang igår och knappt klarade tre kilometer kom besvikelsen som ett slag i ansiktet. Jag hoppas verkligen att jag inte kommer må såhär hela sommaren. Jag känner ingen smak, kan inte träna eller andas genom näsan och jag vaddar i näsdukar. Kan känna att det är lite dålig stil att inte varna mig för detta när det stod klart och tydligt i min profil att jag har Astma.
 
 


Kommentarer
Postat av: farfar

du anväder väl din alergimedicin. sköt om dig ordentligt så ddu klarar ditt årr . puss och kram från farfar

Svar: Jaa det är klart att jag gör! Kanske får köpa receptfri medicin mot pollen om det blir värre. Men jag klara mig! Tack farfar, puss och kram!
tonewernersson.blogg.se

2015-04-15 @ 18:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: